(finančna šola) Preverite, kaj bi najstniki naredili z 10 tisočaki (finančna šola) Preverite, kaj bi najstniki naredili z 10 tisočaki Ker odraslim primanjkuje zamisli, kam z denarjem, smo preverili, kaj bi z 10 tisočaki naredili najstniki.
(galerija) Žiga, Peter in Matej so novi državni prvaki iz finančne pismenosti (galerija) Žiga, Peter in Matej so novi državni prvaki iz finančne pismenosti V sredo je na ljubljanski ekonomski fakulteti potekalo 5. državno tekmovanje iz finančne pismenosti za osnovne, srednje poklicne šole in gimnazije. Udeležilo se ga je 63 tekmovalcev.
(mladi in denar) Med počitnicami do evrov in pokojninske dobe  (mladi in denar) Med počitnicami do evrov in pokojninske dobe  Mladi, že odštevate dneve do brezskrbnih poletnih počitnic? Itak, vsi jih. A naj letošnje počitnice ne bodo samo za poležavanje, pohajkovanja in igranje igric. Meseca, ki prihajata, sta priložnost za nova znanja, izkušnje in zaslužek! Zaslužite lahko tudi 10 evrov in več na uro ... Pa ne pozabite, delo se vam šteje v pokojninsko dobo. Kako se pripraviti na svoj (prvi) pogovor za delo?
Prvo mesto v denarnem kvizu osvojila Slovenija! Prvo mesto v denarnem kvizu osvojila Slovenija! Zmago sta si v Bruslju priborili najstnici Zala Kacafura Stanič in Sanja Feltrin iz Osnovne šole Dušana Muniha iz Mosta na Soči.
(mladi in denar) Na počitnicah do zastonj postelje ali celo hiše (mladi in denar) Na počitnicah do zastonj postelje ali celo hiše Sliši se sanjsko – potuješ po svetu in spiš zastonj. Včasih to sicer vključuje tudi kakšno protiuslugo, kot je čuvanje živali ali kar hiše. Poiskali smo nekaj brezplačnih možnosti potovanja, ki ne vključujejo spanja na tujem travniku ali pod mostom. Primerno tako za mlade kot bolj avanturistične družine.
(Finančna šola za najstnike) 6 večnih nasvetov, da bodo finance pod kontrolo (Finančna šola za najstnike) 6 večnih nasvetov, da bodo finance pod kontrolo Na vsake toliko časa se splača obnoviti osnove osebnih financ. Povzemamo nekaj glavnih ugotovitev, ki so jih predavatelji predali 71 mladim finančni šoli za najstnike.
Osnovnošolec, srednješolec, študent. Za vas smo poiskali najugodnejšo banko v letu 2018! Osnovnošolec, srednješolec, študent. Za vas smo poiskali najugodnejšo banko v letu 2018! Mladim prvo banko najpogosteje izberejo starši, velikokrat, ko so še otroci. Pri tej izbiri največkrat ostanejo, tudi če je ponudba pri drugi banki ugodnejša. Pa je to pametno za denarnico? Ni. Zato smo se med 15 bankami odločili poiskati najugodnejšo za osnovnošolce, srednješolce in študente!

13 izgovorov, zakaj na vaši šoli še ni finančnega opismenjevanja

Ravnatelji, dajte svojim učencem in dijakom možnost, da se finančno izobrazijo. Kako? Na šoli ponudite krožek finančnega opismenjevanja Mladi in denar. Pridružite se več kot 90 osnovnim in srednjim šolam po Sloveniji, ki tak krožek že imajo. Prijavite se v novi, tretji sezoni izobraževanj mentorjev krožka. Ponujamo 13 odgovorov, zakaj je takšen krožek koristen za šolo, šolarje, starše, učitelje ter ne nazadnje tudi za Slovenijo.

Omenjamo največkrat slišane izgovore, zakaj šole krožka finančnega opismenjevanja nimajo ali nočejo.

lubej-nidorfer-puncer-vizovisek-smrekar-sb.1442231714.jpg.n.960px.jpg
Finančni svetovalec Samo Lubej, odgovorni urednik revije Moje finance Matjaz Nidorfer, finančna svetovalka Tina Puncer, kadrovska strokovnjakinja Laura Smrekar, finančni svetovalec Mitja Vezovišek (od leve) je ekipa, ki vodi usposabljanje učiteljev za vodenje krožka Mladi in denar. Foto: Sandi Baumkirher

1. Ni denarja.

Šole nimajo denarja za izobraževanje učiteljev, pogosto opozarjajo ravnatelji, česar se zavedamo tudi mi. Za izobraževanje mentorjev je zato treba odšteti le sto evrov na šolo, za vsakega dodatnega učitelja pa še 50, čeprav vrednost celotnega paketa, ki ga pridobita šola in učitelji, dosega več kot dva tisočaka. Naš cilj ni zaslužek, ampak izobraževanje, saj verjamemo, da bodo posamezniki in naša družba na splošno dolgoročno uspešnejši z osnovnim znanjem osebnih financ.

Kaj za ta denar dobijo:

• znanje osnovnih financ na štirih predavanjih, ki potekajo enkrat na mesec in trajajo od tri do štiri ure,

• priročnik finančnega opismenjevanja Mladi in denar, ki smo ga na reviji Moje finance pripravili v sodelovanju z osebnimi finančnimi strokovnjaki Mitjem Vezoviškom, Samom Lubejem, Tino Puncer ter kadrovsko strokovnjakinjo Lauro Smrekar (obsega 22 poglavij),

• prosojnice in povzetke predavanj,

• aktualno revijo Moje finance, vključno s posebno prilogo Mladi in denar,

• dodatno vsebino na strani mladidenar.si; možnost komunikacije mentorjev v zaprti skupini na Facebooku,

• teste in navodila za pripravo na državno tekmovanje iz finančne pismenosti, ki poteka maja,

• ugodnosti pri udeležbi na izobraževalnih dogodkih, ki jih organizira revija Moje finance,

• znanje, ki ga lahko učitelji uporabijo tudi v svojem življenju in ga prenesejo ne le na učence, ampak tudi kolege učitelje.

2. Ni časa.

Imate minuto časa na dan? Za krožek finančnega opismenjevanja naši učitelji nimajo časa, smo večkrat slišali od ravnateljev. Če si ne boste vzeli časa za projekte, ki lahko vam in vašim učencem, dijakom prinesejo novo znanje, bodo na slabšem tako oni kot tudi vaša šola. Časovno gledano pa mentorjem vzamejo predavanja okoli 12 ur v štirih mesecih oziroma tri ure na mesec. To je minuta na dan. Za dodatno pripravo na krožek pa v povprečju pol ure na poglavje, kar je 11 ur. Skupaj torej slabi dve minuti na dan. Koristi pa so dolgoročne.

»Že sama misel, da nimate časa, vam jemlje čas. Vsi imamo 24 ur časa na dan, samo od vas je odvisno, kaj z njimi počnete. Nikakor ne delajte več kot že zdaj, ampak delajte pametneje,« opozarja Puncerjeva.

3. Ni kadra.

Naša šola je kadrovsko podhranjena in učitelji so že tako in tako preveč obremenjeni s svojimi obveznostmi, sporočajo ravnatelji nekaterih šol. Če je želja, je tudi pot. Imeli smo tudi primere, ko je ravnatelj pokazal izjemno zanimanje za krožek, a ni bilo zanimanja med učitelji. Da je podajanje vsebine krožka čim bolj učinkovito, mora tudi mentor pokazati nekaj samoiniciativnosti, sploh pa ga mora vsebina osebnih financ zanimati.

4. Imamo že veliko krožkov.

»Denarja za izobraževanje učiteljev nimamo, imamo pa 64 različnih interesnih dejavnosti, ki jih brezplačno izvajajo naši učitelji. Nihče izmed staršev ni povpraševal po tem krožku,« odgovarja ravnateljica Branka Ščap iz Osnovne šole Toneta Čufarja Jesenice. Tudi na nekaterih drugih šolah imajo pester izbor krožkov, zato ravnatelji pravijo, da ne potrebujejo še dodatnega, torej krožka finančnega opismenjevanja. Verjetno so vsi ti krožki, ki jih ponujajo, vsebinsko koristni za mlade. Vendar, življenjsko uporabno je prav znanje upravljanja denarja. Mladi se v krožku naučijo, kako lahko finančno uresničijo svoje sanje - kako na študij v tujino, varčevati (vsako leto objavimo izbor Naj banka za mlade), se smiselno zavarovati ... Več o tem, kaj se mladi učijo, v kazalu priročnika Mladi in denar.

5. Starši nimajo denarja, da bi plačevali za krožek, šola nima denarja, da bi plačevala mentorje za izvedbo krožka.

Krožki finančnega opismenjevanja so za otroke brezplačni. Prav tako nekatere delavnice, ki jih organizirajo nekatere šole (Kranj, Radovljica) po programu Mladi in denar.

Mentorji pa načeloma niso plačani za izvedbo krožka. »Moje delo je prostovoljno, zanj nisem dodatno plačana,« pojasnjuje Gabrijela Blaznek z Gimnazije in ekonomske šole Trbovlje. »Mentorji krožka so entuziasti. Vidi se, da z mladimi delajo s srcem in z dušo. Kot vemo, za svoje delo niso dodatno plačani. Hkrati pa tudi sami dobijo znanje o osebnih financah na predavanjih, za katera bi sicer morali odšteti kar nekaj denarja,« pravi Matjaž Nidorfer, odgovorni urednik Mojih financ.

6. Ne bo zanimanja za takšen krožek.

Kako to veste? Opravite anketo, morda boste presenečeni. Od do zdaj prijavljenih šol, teh je več kot 90, so nam le z ene sporočili, da je bilo premalo prijav za izvedbo krožka. Kako mlade prepričati za udeležbo, je v rokah mentorja in njegove predstavitve vsebine krožka. Skupine učencev so bile lani manjše, dijakov nekoliko večje. V povprečju je krožek obiskovalo od pet do 20 otrok. Nekateri krožka niso imeli, so pa vsebino vključili pri rednem pouku, recimo matematike. Dodaten motiv mladim je lahko tudi državno tekmovanje Mladi in denar, ki bo vsako leto maja. Minulo šolsko leto je bilo prvič. Več o tekmovanju smo pisali v članku 10 zlatih na prvem tekmovanju finančne pismenosti.

7. Nič nimamo od tega, če krožek izvedemo.

Poleg znanja, ki koristi v življenju, imajo tako šole kot mladi še dodatno korist. Za šole, ki izvajajo program Mladi in denar, je takšen krožek lahko konkurenčna prednost pred drugimi šolami, ki tega nimajo. Pred časom nas je klical bralec, ki je želel vedeti, kako lahko njegova 11-letna hčerka obiskuje krožek, glede na to, da ga njena šola ne ponuja. Enajstletnici smo pomagali tako, da se je udeležila finančne delavnice v organizaciji učiteljice Natalije Majes za kranjske gimnazijce. Prav tako so se ponudili na ekonomski šoli v Radovljici, kjer celo razmišljajo, da bi v sklopu promocijskih aktivnosti šole izvedli brezplačno delavnico finančnega opismenjevanja.

Na drugi strani pa imajo tudi mladi precej koristi, ne le uporabno znanje o denarju, ampak tudi referenco, še zlasti če se udeležijo nacionalnega tekmovanja Mladi in denar. Mladi so nam zaupali, da takšna priznanja pridejo prav, ko se vpisujejo naprej na šole, fakultete in potem, ko bodo iskali zaposlitev. To štejejo kot referenca. Več o tem smo pisali v članku 51 mladim smo dali referenco za poznejšo zaposlitev.

8.To ni pomembno, jih bo že življenje naučilo.

Zakaj bi mlade že zdaj obremenjevali z denarjem? Odgovor je jasen - ker to znanje potrebujejo! Žal se dogaja tudi, da morajo 19-letniki v osebni stečaj. Pa tudi to, da morajo mladi prevzemati finančne obveznosti staršev in pomagati pri plačevanju položnic, odplačevanju dolgov in podobno. Vzorce vedenja, tudi pri upravljanju denarja, otroci nekako »podedujejo«. Mladi v krožku dobijo znanje, ki ga lahko delijo tudi s svojimi starši. Prek tega krožka se pravzaprav lahko uči vsa družina. Če je za to volja, seveda. Podrobneje o finančnih zagatah mladih smo pisali v člankih Mladi, pa že s »pufom« za vratom, Šele 19 let, pa že v osebnem stečaju, Ko 12-letnica išče pomoč za zapufane starše.

9. Premladi so, da bi jih s tem obremenjevali.

Otrok ne želimo prehitro obremenjevati s tako odraslimi zadevami, kot so finance. Po drugi strani pa od njih pričakujemo, da bodo zrasli v samostojne, odgovorne osebe. Le kako bodo lahko vse to postali, če nimajo orodja - torej znanja, kako pametno ravnati z denarjem. Že malčki se zavedajo vrednosti denarja. Prvih nekaj evrov žepnine bi morali dati otrokom pri petih letih, bančno kartico ali pa bančni račun pa nekje pri 10 letih.

10. Na naši šoli je večina otrok iz socialno šibkih družin.

»Okolje, kjer živi večina naših učencev, je socialno šibko, veliko je brezposelnih, več kot polovica učencev ima brezplačno prehrano in uvajati takšne krožke se mi zdi v tem času tudi neprimerno, saj se veliko družin trudi preživeti mesec in ne razmišljajo o žepninah, nakupu avtomobilov...« nam je pojasnila ravnateljica jeseniške osnovne šole.

Tudi to je realnost - otroci živijo v socialno šibkih družinah. In ta krožek je še zlasti primeren zanje. Naučili se bodo delati z denarjem in se morda tako izognili usodi svojih staršev. Cilj krožka je, da mladi začnejo razmišljati o denarju, o tem, kako varčevati, kako denar zaslužiti, kako se naučiti pravilno ravnati z njim, pa naj bo to z evrom ali stotimi. Mimogrede, vsak kovanec šteje.

11. To je del vzgoje staršev.

Res je, vendar žal tudi starši ravno ne blestijo v znanju osebnih financ. Naša nacionalna raziskava iz leta 2011 je pokazala, da smo Slovenci finančno nepismeni, skupna ocena pa je bila komaj zadostna. Najmanj znanja premorejo prav mladi v starostni skupini od 13 do 19 let. Ravno zato je krožek finančnega opismenjevanja tudi nastal. Ti mladi bodo odrasli, imeli svoje družine in tudi finančne zagate. Kako jih bodo reševali, če nimajo osnovnega znanja osebnih financ? To je tako, kot bi otroka posedli v avto, ne da bi ga prej naučili voziti. Ne pošiljate otrok v svet brez osnov osebnih financ. Če teh nimate tudi sami, je čas, da si jih pridobite. Bodite zgled svojim otrokom. Več o tem smo pisali v članku Starši, pozor, otroci vas opazujejo!

12. Če bi bilo to pomembno, bi to bilo že v rednem programu.

Finančno opismenjevanje bi moral biti obvezen predmet v šoli! To si želimo tako na reviji Moje finance kot vsi naši ambasadorji projekta in ne nazadnje tudi mentorji krožka.

»Na Mojih financah si prizadevamo, da bi krožek Mladi in denar postal del rednega učnega programa. Želeli bi si, da bi tudi državne institucije spoznale uporabno vrednost tovrstnih znanj za mlade. Večkrat smo jim že ponudili našo pomoč pri pripravi tovrstnega programa, a za zdaj tega žal še niso sprejeli. Če se bodo kdaj odločili drugače, bomo z ambasadorji projekta in drugimi neodvisnimi strokovnjaki z veseljem pomagali pri pripravi uporabnih in zanimivih finančnih vsebin,« obljublja Matjaž Nidorfer.

13. Se že učimo v sklopu drugih predmetov

Po naših informacijah naj bi bilo nekaj vsebine osebnih financ vključene v nekaterih redne predmete. Recimo v gospodinjstvo v 5. in 6. razredu ter državljansko in domovinsko vzgojo ter etiko v 7. in 8. razredu. »Težava je v tem, da so ure, namenjene obravnavanju finančnih tematik, veliko preskopo odmerjene,« so priznali tudi na Zavodu RS za šolstvo.

Tina Puncer, finančna strokovnjakinja in soulwork terapevtka: »Vsi vemo, da pomanjkanje denarja nikoli ni izgovor, da ne bi mogli nečesa narediti ali izpeljati. Vaše sposobnosti ustvarjanja so neomejene. Le prvi korak je treba narediti, potem pa že nekako gre. Ko rečete, da nimate denarja za recimo dodatno izobraževanje, ste se pravzaprav psihološko odločili, da v to ne boste vložili.«

Gabrijela Blaznek z gimnazije in ekonomske srednje šole v Trbovljah: »Ker je okrožnica za obveščanje o krožku premalo, sem se odločila, da dijake v vsakem razredu osebno nagovorim in jih povabim v krožek. Dijaki so bili nad vsebino navdušeni. O krožku sem obvestila tudi vse profesorje in prosila razrednike, naj na prvem roditeljskem sestanku s tem seznanijo tudi starše dijakov. Profesorji so bili nad vsebino krožka zelo navdušeni. Nekateri so celo priznali, da bi tudi njim prav prišel tak krožek.«

Blaznek-Gabrijela-xx.1442231721.jpg.n.960px.jpg

lubej-samo11-sb.1442231728.jpg.o.240px.jpg

lubej-ana4-xx.1442231723.jpg.o.240px.jpg

Moja hčerka Ana se je z denarjem, torej kovanci, srečala pri štirih letih, se spominja Samo Lubej, osebni finančni svetovalec. »Zlaga jih na kupčke oziroma na papir, kjer je narisana enaka podoba, jih šteje, zamenjuje glede na vrednost. Včasih se sama odloči, kaj si bo kupila. Ve na primer, da za 10 centov v pekarni dobi najmanjši rogljiček, na pošti pa žvečilko s sličico. Učenje o denarju se lahko začne že zelo zgodaj. Recimo pri dveh, treh letih z igrico zamenjave - jaz ti dam plišastega slona, ti meni avtomobil. To pomaga pri oblikovanju občutka za vrednost pa tudi spoznanja, da ne morejo imeti vsega zase, ampak da je treba deliti.«

»Z ravnateljem ugotavljava, da je treba mladefinančno opismenjevati. Že pred leti sva razmišljala, da bi bilo dobro uvesti izbirni predmet, ker o osebnih financah res nimamo nobenega znanja. V prihodnje bi morali osebne finance uvesti v šolske urnike, tako kot so računalništvo,« razmišlja učiteljica zgodovine in geografije Andreja Šifer iz OŠ Gorica Velenje iz Velenja.

sifrer-andreja-sb.1442231727.jpg.n.960px.jpg
Foto: Sandi Baumkirher

Matjaž Nidorfer, odgovorni urednik Mojih financ in eden od pobudnikov krožkov finančnega opismenjevanja: »Imam tri otroke v osnovni šoli in enega srednješolca. Budno spremljam, kaj vse se učijo, a žal spoznavam, da znanj iz finančne pismenosti ne dobijo, učijo pa se marsikatere stvari, ki jim v življenju najbrž ne bodo veliko koristile. Mislim, da bi bilo treba šolski program prevetriti in posodobiti s praktičnimi in sodobnimi znanji, ki bodo mladim v pomoč v njihovem življenju.«

Mitja Vezovišek: »Znanje o ravnanju z denarjem je postalo nuja. Če so starejše generacije še uspele preživeti brez finančne pismenosti, je to danes težko, za naše otroke bo nemogoče. Nihče si ne more izbirati družine v kateri se rodi, niti okolja. A to ne pomeni, da si okolja, prijateljev in premoženja ne moremo ustvariti. Evro na evro palača, so včasih rekli. Če že sami nismo uspeli ustvariti premoženja, dajmo to priložnost vsaj našim otrokom. Spodbudimo jih, da se udeležijo krožka Mladi in denar, saj bodo le na tako imeli enake možnosti za finančni uspeh, kot tisti otroci, ki prihajajo iz bogatih družin.

Laura Smrekar, kadrovska strokovnjakinja: »V življenju lahko naredimo in dosežemo prav vse, kar si postavimo kot cilj. To si moramo močno želeti, verjeti v zgodbo in biti nadpovprečno motivirani. Po prvih delavnicah z učitelji lahko zatrdim, da so se h krožku prijavili zagnani in motivirani učitelji, ki verjamejo, da lahko naredijo razliko, in verjamejo tudi, da bomo s krožkom mlade opremili z bogatimi življenjskimi informacijiami, da se bodo znali sami odločati in bili bolj samozavestni.«

Kaj morate vedeti o krožku Mladi in denar

• Prijave šol: do 15. oktobra 2015, predavanja za učitelje pa se začnejo januarja 2016.

• Učitelji, ki bodo krožek na svojih šolah vodili, bodo imeli štiri usposabljanja na ljubljanski ekonomski fakulteti - januarja, marca, aprila in maja.

• Krožek finančnega opismenjevanja Mladi in denar se izvaja v več kot 90 osnovnih in srednjih šolah po Sloveniji.

• 150 učiteljev se je do zdaj udeležilo izobraževanja Mladi in denar.

• Krožek je namenjen učencem od 7. do 9. razreda osnovne šole in srednješolcem, torej od 13. do 19. leta. Po naših ocenah se jih je lani po programu Mladi in denar finančno opismenjevalo več kot 500.

• Krožki finančnega opismenjevanja so brezplačni.

• Pri oblikovanju vsebine krožkov je sodelovalo tudi več kot 400 anketiranih dijakov in učencev.

• Vse informacije o projektu so dostopne na mladi-denar.si.

0
Komentiraj

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.